2009. november 15., vasárnap

Kutya kihozatala Ausztráliába V. - az utazás előtti hetekről

A szállítmányozóval végül a november 16. hétfőt tűztük ki az indulás napjának. Először is, az exportot megelőző 30 napon belül újabb vérvizsgálatok kellenek 4-féle betegségre:
  • ehrlichiosis
  • brucellosis
  • leishmaniosis
  • leptospirosis
A vért csak államilag elismert laborban, az ausztrálok által szigorúan kijelölt módszerekkel lehet vizsgálni. A szabályzat részletezi, hogy milyen higítási arányt kell nézni és milyen eredmények elfogadhatóak, így ebbe most nem is mennék bele. A vérvizsgálat 40.000 magyar forintba kerül (per kutya persze), és kb. 2 hét mire megvan az erdmény, így nagyon reméltük, hogy megfelelő értékeket kapunk és minden más körülmény is adott lesz a kutyák november 16-i utazásához, mert ha nem, akkor kifutunk a 30 napos határidőből és kezdhetjük elölről: új vérvizsgálat, új járatfoglalás, új karanténfoglalás...

Ott kezdődött, hogy a vért nem tudtuk időben levenni az október 23-i hosszú hétvége miatt. Végül az október 26-ot tűztem ki, és csak reméltem, hogy gyors lesz mindkét ország laborja és meglesz az eredmény 2 héten belül. Barkánál meg is történt a vérvétel október 26-án, de Arwennél csak aznap este derült ki, hogy Michal nem tudta elvinni és legközelebb csak október 29-én tud elszabadulni a munkájából, hogy vérvételre vigye.
Október 29-én aztán megvolt a vérvétel Arwennél is. Nem ment könnyen, mert a kutya kezelőorvosáék zárva voltak, így elment egy másikhoz, akiknek viszont fogalmuk sem volt, mennyi vért kell levenni és mi ez az egész, aztán egy harmadik helyen végre sikerült és elment a vér Plzen-be egy laborba (és én innen csak remélni tudtam ugye, hogy megfelelő laborról van szó, az ausztrálok által részletezett követelményeket én mindenesetre megírtam)

A következő felmerülő probléma aztán az volt, hogy november 16-án Michal ügyeletbe lett osztva, egy héttel el kellett volna csúsztatni Arwen utazását. Ez azt jelentette volna, hogy vagy 1.5 héttel tovább marad Barka a karanténban és felmegyünk értük karácsony után, vagy felmegyünk Barkáért a 30 napos karanténidő lejártával és Sydney-ben karácsonyozunk egy kempingben, arra várva, hogy Arwent is kiengedjék. Végül aztán sikerült elcserélni a beosztását, úgyhogy visszaigazolta, hogy rendben a november 16, el tudja vinni Arwent és a ketrecet a reptérre.

Ja igen, ketrec, közben intéztük azt is. Barkánál ez nem volt gond (de azért itt is oda kell figyelni, mert 75ezerért is lehet ketrecet venni, meg 33ezerért is ugyanazt a méretet, ugyanúgy IATA által elfogadottat...) Arwennél a fülek miatt aggódtam (ld. előző kutyaimportos bejegyzés) - na és akkor ki tippel arra, hogy kereskedelmi forgalomban nem kapható 89 cm-nél magasabb ketrec? Hát naná, hogy nem. Kaptam fotókat a magasságmérésről (Arwent egy 90 cm-es szövetketrec mellé állítva viszonyításként), amivel egyértelművé vált, hogy a 89 cm-es ketrecnél a fülei még bőven túllógnának.
Írtam egy emailt a frankfurti Gradlyn kennels-nek, hogy szerintük mi ilyen esetben a teendő - valamint egy másikat is a cseh szállítmányozónak, hogy nem hiszem el vazze, hogy egy kisebb dobermann méretű, 25 kg-os kutyára nem lehet kereskedelmi forgalomban ketrecet kapni és hogy olyan szállítmányozóval kell felvennem a kapcsolatot, akinek zsiráfok, tigrisek meg elefántok szállítmányozása a specialitása (Gradlyn).
A Gradlyn válasza meglepett: megkértek, hogy mérjem le pontosan a kutyát a talajtól a fejtetőig, az orrától a faroktőig. Holott előtte világosan leírtam a problémát, hogy a fejtetőt nézve beleférne az általuk is forgalmazott ketrecméretbe, de fülekkel együtt már 94 cm.

Újra elkezdtem kutatni a szabályzatokban és hivatalos leírásokban, és hol "top of the head"-et, hol pedig "tip of the ears"-t találtam, teljesen változó volt. Újabb email hát a cseh szállítmányozónak, hogy akkor most a fejtető vagy a fülek hegye számít?? Visszaírt, hogy náluk a fülek hegye, de megkérdezi a Korean Airlinest, hogy "slightly" kisebb ketrecben utazhatna-e a kutya. Ő most csak az tudja mondani, hogy náluk Prágában már volt, hogy visszautasítottak szállítmányt a fülek túllógása miatt. Pár nap múlva aztán jött is a válasz, miszerint a Korean Airlines azt mondta, hogy az a helyszínen dől el: vagy elfogadják, vagy nem, írásban ők nem tudnak ígérni semmit. Kösszépen.

Akkor hát maradt még 3 hetünk, hogy csináltassunk személyre szabott ketrecet. Felvettem a kapcsolatot Magyarországon olyanokkal, akik utaztattak már túlméretezett kutyát. Végül egy agaras ismerősünk tudott segíteni, ő Kanadából hozott felnőtt ír farkast (oké, ekkora állatnál érthető is a csináltatott ketrec). Küldött a ketrecről fotókat, amiket aztán tovább tudtam küldeni Arwenéknek, így legalább már volt egy mintánk, amiről tudtuk, hogy az már bevált.
Utána írtam az AQIS-nak és a karanténállomásnak is, majd a kapott információt és linkeket is továbbküldtem Arwen gazdájának, külön kivonatolva a lényeget. Fogalma sem volt, hová fordulhatna ketreckészítés ügyben - én innen meg sajnos nem tudtam neki ebben segíteni, mindössze annyit tudtam javasolni, hogy csehül guglizzon rá.

Közben megérkezett Barka véreredménye is, ráadásul mindössze 8 nap alatt és szerencsére minden negatív! Az állatorvosunk emailben kapta meg az egyelőre magyar nyelvű, tájékoztató jellegű eredményt, amit aztán továbbküldött nekem ellenőrzésre. Nem volt rajta például a vérvétel dátuma (ami ugye fontos, mert az export előtti 30 napon belül kell lennie), de aztán pár nap múlva a rendes angol nyelvű verzión már minden adat szépen ott volt. Az aláírást leszámítva - márpedig a szabályzat szerint egy labordolgozótól kell rá aláírás.
Amiatt aggódom egy picit, hogy az angol nyelvű eredmény Németországból, egy német laborból érkezett (holott az előzetesen emailen elküldött magyar nyelvű leleten az van, hogy "validálta: Dr. Kökény" és a magyar labor adatai, ahová mi a vért küldtük)
Utánanéztem alaposan a szabályzatban, és egyáltalán nem tiltja, hogy az exportáló országon kívül készüljön a vérvizsgálat - ugyanakkor Barkára azért kellett új engedélyt kérnem a cseh indulásra az AQIS indoklása szerint, mert a cseh reptéri hatósági állatorvos hogyan is tudna véleményt alkotni egy olyan laboreredményről, ami nem Csehországban készült. Akkor hogy is van ez? Egyikkel üti a másikat. A szabályzatban viszont egyértelműen benne van, hogy az államilag elfogadott labor lehet az exportáló országon kívül, ám AQIS által elfogadott országban kell lennie. Vagy azzal nem lesz bajuk, hogy a cseh állatorvos így majd a német eredményt fogja hitelesíteni? Megőrülök....
Közben a németországi leletre pecsét és aláírás is került végre - igaz, hogy a magyar laboré. Merthogy a vér oda lett küldve, ők intézték és ők vállalják is érte a felelősséget. Őszintén remélem, hogy az ausztráloknak ez így megfelel majd.

Közben megtudtam, hogy Arwen gazdája végül saját maga, a két kezével állt neki ketrecet készíteni (egy orvosról van szó!) Azt mondta, így találta a legegyszerűbbnek, viszont elég lassan halad vele, mivel ugye dolgoznia is be kell járni. Hát, le a kalappal előtte!
Hétfőre meglesz a ketrec, tehát a kutya elutazhat benne, viszont mivel még nincs teljesen kész, így ugye nem tudtuk eddig megadni a szállítmányozónak a pontos méreteket, ergo nem tudta megadni nekem az utalandó összeget, nem tudott nekem számlázni.

Nem szoktak ők hozzá egyébként ehhez a látatlanban történő előreszámlázáshoz - bejön a szállítmány, ők ott lemérik és kiszámlázzák, és a helyszínen, az utazás napján lehet fizetni. Külön szóltam neki rögtön az elején, hogy ez most más, mivel ÉN fogom kifizetni a szállítmányt, és mivel Ausztráliában ülök, a nemzetközi utaláshoz nekem legalább 3-4 nap kell.
Közben sikerült lemérni a személyre szabott ketrecet (külön lemérve a még nem rászerelt anyagokat). A hét utolsó munkanapjain éjjel szinte nem is feküdtem le, hogy felvegyem a ritmust az európai munkaidővel, tudjak segíteni a gazdáknak az exportpapírok kitöltésében és ha jön a számla a szállítmányozótól és utalni kell, akkor azonnal megtehessem. A fizetés nem volt egyszerű; a szállítmányozó azt szorgalmazta, hogy a helyszínen fizesse ki nekik valamelyik feladó helyettem, én meg ragaszkodtam hozzá, hogy ez a verzió kizárt, szóval jópár levélváltásba került, mire végül elutalhattam az összeget. Az utazás napján nekik kell a pénz, de hitelkártyával nem lehet náluk fizetni, se paypallal, se a Western Union nem jó. Na mindegy, végül nagy nehezen megengedte az utalást, annak ellenére, hogy hétfőre így még nem fog megérkezni hozzájuk az összeg.
Amint rábólintott, azonnal utaltunk is, közben meg már sype-on várt Barka gazdája és a házhoz hívott állatorvos, hogy akkor együtt nekiüljünk kitölteni a 7 oldalas Veterinary Certificate A-t.

A szállítmány tehát kifizetve, fuvarlevél kiállítva, karanténszállás Sydney-ben befoglalva. A Korean Airlines egyébként bekérte az összes importengedélyem és addig vissza sem igazolta a foglalásom, amíg a karanténállomás Sydney-ben le nem igazolta nekik, hogy igen, várják a kutyáinkat.
A vámosoknak megírtam a nyilatkozatot, hogy mindkét kutya az én privát tulajdonom, nem eladásra jönnek és jelképes összeget képviselnek.

A hét elején megérkezett Arwen laboreredménye is: minden negatív szerencsére. Az eredményt azonban csak telefonon mondták Michalnak, majd postázzák.
Csütörtökön, azaz 2 munkanappal az indulás előtt érkezett meg az eredmény Arwen állatorvosához, és kaptam meg én is azonnal a rossz hírt: a labor CSEHÜL írta meg, ezenkívül egy 6-os számjegy lemaradt véletlenül a micorchip számból... (egy ilyenért az ausztrálok azzal a lendülettel visszaküldik a feladónak a kutyát)
Michal rögtön felhívta őket telefonon és kérte a hibák kijavítását. Megígérték neki, hogy extra gyorsan, még péntekre megpróbálják elküldeni az angol nyelvű leletet. De ne aggódjak, mert ha esetleg nem érne oda péntekre a lelet, akkor hétfőn már reggel 7-től ott vannak a laborban, személyesen is el lehet menni. Csak kb. 200 km extrát jelent a Plzen - Prága távolság, és van még egy kis idő, végülis csak reggel 10-re kell a prágai reptérre érni. (...)

Az angol nyelvű, javított microchip számú lelet végül megérkezett pénteken - sajnos csak ekkor tudtam meg, hogy a leleten nincs rajta a vizsgálatok módszere, és a higítási arányok sem - a labor csak a betegségek neveit tüntette fel, valamint az eredményeket ("negative"). Ami bizony gond lehet, mert lehet valami 1:100-hoz arányban pozitív, ám 1:800-on már negatív (ilyenkor a kutyát újra kell tesztelni). A lényeg, hogy Arwen úgy utazhat, ha 1:100-hoz kapja a negatív eredményt és annak is rajta kellene lennie, hogy milyen módszerrel vizsgálta a vért a labor.
Járat lefoglalva, karanténszállás lefoglalva, új vérvételre nincs idő.
A szabályzatban régebben az volt, hogy ha az AQIS-nak bármi nem tetszik a laboreredménnyel kapcsolatban, akkor az importőr költségére újratesztelhetik a kutyát. Júliusban változott a szabályozás, és többek közt ez a mondat is kikerült belőle - helyette már az van, hogy ha vmi gond van a teszteléssel, akkor az én költségeme visszaküldhetik a kutyát.
A lelet negatív, a kutyában egyik vizsgált betegség sem lappang, és erről hivatalos papírunk van, még ha nem is pontosan olyan, amilyen az ausztráloknak kell. Őszintén remélem, hogy az ausztrálok jóindulatúan állnak hozzá, és ha bármi nem kerek nekik, akkor nem fordítják vissza azonnal, hanem adnak egy esélyt és újratesztelik az én költségemre.
Szerda reggel 7:10-re érkeznek Sydney-be; ha valami nyűgjük van a karanténosoknak, azt nyilván rögtön aznap megtudom. Szurkoljatok légyszi nagyon, hogy minden rendben legyen a papírokkal, eljöhessen mindkét kutya a hétfői járattal és a karanténosok is mindent rendben találjanak az érkezéskor! Na és hogy jól viseljék majd a 30 nap karantént...

Tegnap tudtunk egy kicsit skype-olni Arwennel - annyira aranyos volt, jött oda a géphez kikerekedett szemekkel és forgatta a fejét, keresett minket :o) Nagyon hiányoznak, és alig várjuk, hogy itt legyenek! Orsiéknak meg Michaléknak pedig elmondhatatlanul hálásak vagyunk, amiért ilyen jól gondjukat viselték helyettünk is, és amiért egyáltalán vállalták az exporttal járó nem kevés teendőt és macerát.
Indul a visszaszámlálás, Barka és Arwen hamarosan elindulnak Ausztráliába! :o)

20 megjegyzés:

Unknown írta...

Azt hiszem ez a procedúra gyengébb idegzetűeknek nem való.

Remélem, most már minden rendben fog menni és a kutyusok simán kiérnek.

Szorítok!

Molnár Ágnes írta...

Nagyon szorítunk,hogy minden rendben legyen, remélem a lelki támasz is segít, mindenképpen írj.
Puszi
Ági,

t.syilvi írta...

Nem lesz semmi, nektek sem és a kutyusoknak sem.
Az erő legyen veletek!!! :)
SZORÍTOK!!!

bluesky írta...

Fingers crossed!Minden rendben lesz,meglatod!

Agi írta...

Köszi szépen mindenkinek, aki szurkol nekünk!
Most kaptam az sms-t Orsitól, aztán fel is hívtam, de közben a szállítmányozó is megerősítette emailben, hogy minden rendben ment: állatorvosi vizsgálat megvolt, a cseh hatósági állatorvos mindent rendben lepecsételt és aláírt, a kutyákat beplombálták a ketrecbe, plomba számát felírták, a ketreceket az előírt módon felmatricázták, és az összes eredeti dokumentum a ketrecekhez lett csatolva.
Jelenleg mindkét kutya a légitársaság raktárában várja, hogy bepakolják majd őket a gépbe (amire sajnos még pár órát várniuk kell :o(
Kissé zavarban vannak, de amúgy minden oké.
Istenem, hogy ezt a napot is megértem!
Remélem, minden rendben lesz az úton - és az ausztrál oldalon is...

Unknown írta...

Hajrá Barka és Arwen, már nincs sok hátra és megérkeztek a nyárba!

Puszi! Orsi

Szandi írta...

Megérkeztek? Minden OK? drukkolunk nagyon és tűkön ülünk.

Puszi

Unknown írta...

Van már valami hír a kutyusokról? Ma egy csomószor eszembe jutott, hol járhatnak, meg számolgattam, hogy itteni hány óta körül érhetnek ki. :)

Írj, ha már tudsz valamit.

Szép napot,
Hella

csalavolgy írta...

Hát......ez állati a szó szoros értelmében, ehhez képest az Én kutyakihozatalom NZ-re egy leányálom volt.Eszméletlen........
És remélem már biztonságban földet értek és boldog vagy :))))))

Agi írta...

Köszi, hogy gondoltatok ránk :o)

Mindkét kutyánk épségben landolt ma Sydney-ben, reggel 7 óra körül. Először 11 környékén próbáltam felőlük érdeklődni, de ekkor még nem tudtak felvilágosítást adni róluk, csak egy mobilszámot, hogy azt hívjam majd 1.30 után valamikor. A mobilt egy nagyon kedves hangú nő vette fel; mondtam, hogy a ma reggel érkezett kutyáim felől szeretnék érdeklődni. Már mondtam volna az import engedély számaimat, hogy kikeresse a gépből, de ő csak a kutyák hívóneveit kérdezte, és azonnal tudta, kikről van szó. Mondta, hogy épp tőlük jön és jól vannak, ne aggódjak! Barka már meg is ette az ebédjét, Arwen kb. a felét.
Úristen, én úgy örültem, hogy itt vannak épségben, és hogy esznek is rendesen!!! Kérdezett Arwen tüzeléséről, merthogy meg van duzzadva a pérája egy kicsit, meg jön némi tej a cicikből, de mondtam, hogy már túl van a tüzelésen, nemrég fejezte be. Barka meg ivartalanított.
Kérdezte, hogyhogy nem egy cellába kértem őket (shared accommodation), nem jönnek ki jól egymással? Mondtam, hogy erről szó sincs, sajnos a szabályaik miatt kell külön lenniük: először is két különböző országból érkeztek, ami eleve kizáró tényező, másrészt meg ha nem sikerült volna egy napra hangolni az útjukat, akkor amelyik előbb érkezik, annak annyival többet kell bent töltenie, amennyit késik a másik.
Kérdezte, hogy látogatást terveztünk-e... mondtam, hogy persze, jó lenne, de Melbourne-ben lakunk... Felajánlotta, hogy van "dog walking" lehetőség, és megadta két kolléganője számát, hogy náluk érdeklődjek. Ez némi többletköltséget jelente, de így fél órát lehetnének a nagy kifutón póráz nélkül, hetente akár 2x is (szigorúan egyesével persze, és állatorvosi ellenőrzés után...)
Kérdeztem a papírokról, de azt mondta, hogy azok feldolgozása több napig is tart. (ennyit a fellélegzésről)
Röviden ezek a hírek. A legfontosabb most, hogy itt vannak és jól vannak!!! :o)))

bluesky írta...

Hurra!!!Nagyon orulok,hogy kibirtak!Ilyen gyonyoru kutyusoknak nem eshet baja!Hogy milyen nagy boldogsag lesz a talalkozasotok,mar alig varom!

t.syilvi írta...

Bakker tiszta libabőrös lettem :))) De jjjóóóóóóóó :)))

Gratula ezt végigcsinálni nem semmi :)
AZ ERŐ VELETEK VAN!!! :)

Unknown írta...

Örülök, hogy eddig jól mennek a dolgok!

Miklós írta...

Huh, ez nem gyönge menet volt. Rengeteg kitartásra volt szükségetek, nektek és a kedvenceiteknek is.
Még jó hogy nincs kutyám. Sajnos már vagy 11 éve elpusztult és valahogy nem tudtam/akartam másikat magam mellé venni helyette.
Bár a mostani lakásomba a 2. emeletre a világ összes pénzéért nem vinnék kiskutyát. Majd ha lesz kertes házam, akkor.
Ez pedig remélhetőleg majd már odakint lesz valamelyik csöndes kis kerületben. :-)

Lengyusz írta...

Szia,

remélem minden OK lesz, izgulunk. Nem válaszoltál a levelekre.
Puszi

Lengyusz

Agi írta...

Köszi mindenkinek! Beszéltem a gondozóval tegnap is, azt mondta, minden oké, Barka állandóan éhes, emellett jókedvű, ugrál amikor megy hozzá. Arwen csendesebb, visszahúzódóbb (ahogy számítottam is rá) de azért a kajája kb. felét továbbra is megeszi. Mindketten kaksiztak is már, úgyhogy minden oké. Kérdeztem a papírokról, azt mondta, erről ő nem tud semmit, az irodát kellene felhívnom, de szerinte rendben lehetnek, mert ha nem, akkor már "hold"-ra tették volna a státuszukat, és nincsenek "hold"-on.

Lengyusz: hát mi egy darab levelet nem kaptunk Tőletek :o( Ugye nem a régi datanet-es címre küldted? Elküldöd újra a gmail-es címre (és kérhetek fotókat is a gyerkőcökről? :o)) Azt a hosszút megkaptátok, amit utoljára Márk írt meg küldött képeket?

Agi írta...

Nna, hát, nem is kellett sokáig várnom: ma kaptam az AQIS-tól az emailt, hogy Arwen "Veterinary hold"-on van :o(((
Azonnal felhívtam őket, a csaj aki az emailt írta, próbálta kapcsolni az állatorvost, de nem sikerült, úgyhogy végül annyit mondott, hogy Arwen utolsó teszteredményeivel van gond (váratlan fordulat...), és most kapcsolatba léptek az analizáló laborral Csehországban, és várják tőlük a kívánt igazolást.
Rákérdeztem óvatosan, hogy és mondjuk mi van akkor, ha esetleg a labor nem fogja tudni olyan formában kiadni a leletet, ahogy azt ők kérik, mert teszem azt mondjuk más módszert használtak az elemzésnél. Azt mondja, akkor sajnos ők vesznek majd vért és újratesztelik Arwent (szóval elméletileg nem küldik vissza a kutyát, csak ha megbukik a vizsgálaton...)
Ha újra kell tesztelni, de jók lesznek az eredményei, az pedig "némi" csúszást jelent majd a kiengedésében, szóval Barkával ellentétben ő nem jöhet ki december 18-án. Hát akkor mikor? - kérdeztem. A teszteléstől újra indul a 30 nap karanténidő, vagy hogy van? Hát erre nem tud válaszolni sajnos, de most fókuszáljunk inkább arra, hogy a cseh labor hamarosan elküldi nekik az általuk kívánt módon részletezett leletet (hát, good luck) Majd jövő héten hívnak...
:o(((

Miklós írta...

Ez nem jó hír. :-(
Elképzelhető hogy Barkát kiengedik december 18-án, Arwenért pedig csak mondjuk egy hónappal később mehettek?
Ez nektek dupla út, dupla idő, dupla költség.
Viszont december 18 még majdnem 1 hónap addig még minden elrendeződhet.

Agi írta...

Miklós: az teljesen kizárt, hogy még egy teljes hónapot ránk húzzanak, azt nem fogom hagyni. Pláne pont Arwennél, aki teljesen a lelkére vesz minden ilyen változást, alig eszik, csöndes és nem érti, mi történik vele. És most ez a kutya teljes elkülönítésben van, nem mehet ki egyáltalán, sétáltatást sem rendelhetek neki, amíg az ügy nem rendeződik. Örülök, ha a 30 napot épségben kibírja, így is úgy kell majd újra visszaszereznem a bizalmát.
Mondjuk eleve nem értem, hogy az újrateszteléssel miért kellene nőnie a karanténidőnek is. A titervizsgálatnál még megértem, amikor a veszettséget vizsgálták, de itt...
Az a baj, hogy ha csak 1 héttel tovább tartják emiatt Arwent, az pont Karácsony :o(( Nem tudom, hogy legyen, felmenjünk Barkáért dec. 17-én, aztán Karácsony után újra Arwenért... Vagy tovább tartjuk bent Barkát is? :o( Egyre inkább úgy néz ki, hogy az együtt karácsonyozásnak lőttek :o((

Unknown írta...

Ágika, kitartást, én nagyon reménykedem, hogy a cseh labor képes lesz kiadni normálisan a leletet...

Viszont még az a jó, hogy nem küldik vissza a kutyát az ausztrálok...

Puszi Nektek!
Orsi