2009. szeptember 7., hétfő

Kutya kihozatala Ausztráliába III. - személyes tapasztalatok

Nehezítésképp a mi esetünkben a 2 kutya kiszállítását 2 különböző országból kísérlem meg összehangolni. Mielőtt kijöttünk, Arwennek Csehországban találtam biztonságos, tökéletes ideiglenes családot, Barkának pedig Magyarországon (sőt, ő a házat sem hagyta el, hiszen rá barátaink, házunk új tulajdonosai, mellesleg egyben Barka tenyésztői vigyáznak)

Júniusban (mindössze 1 nap különbséggel) megvolt mindkét kutyánál a vérvétel a titervizsgálathoz. Kb. 3 hét múlva kaptuk meg az angol nyelvű, hivatalos laboreredményeket, miszerint a kutyáink védettek a veszettség ellen, az érték mindkét kutyánál megfelelő (0.5 IU/ml fölött kell lennie, Barkáé 7.8 volt, Arwenére a cseh labor meg nem is írt konkrét értéket, csak azt igazolta, hogy "magasabb, mint 0.5" - az ausztrálok mindkettőt elfogadták!)
Olyan kutyáknál egyébként, akiket évente rendszeresen oltanak veszettség ellen, nem kell azon aggódni, hogy nem lesz megfelelő az eredmény; a védettség megvan.
Az államilag elismert laboreredmény birtokában lehet megkérni az importengedélyt. Ide az ausztrálok betettek egy szerintem halálfölösleges lépést - a laboreredménnyel még külön el kell menni egy hatósági állatorvoshoz (fontos ám, hogy hatósági legyen!), aki semmi mást nem csinál, mint leírja egy külön nyomtatványra is azt, ami a laboreredményen már mind rajta van. Ez a "RNATT declaration". Ezt, és a laboreredményt kell majd csatolni az importengedély-kérelemhez, meg azt a nyilatkozatot (Private Veterinary Attendance and Treatment Declaration), amiben megbízom a karanténosokat, hogy állatorvost intézzenek és mindent én állok.

Amennyiben mondjuk 2 kutyánk van, és ugyanaz az importőr és az exportőr is, elég 1 import engedélyt kérni, és azon belül 2db, a kutyára vonatkozó adatlapot kitölteni. Kérdezik azt is, hogy egy cellába kéred-e őket (csak azonos fajoknál lehetséges, a kutyádat a cicáddal nem fogják közös cellába zárni). Amennyiben közös szálláshelyet (shared accommodation) kértél nekik, fontos, hogy egy napon érkezzenek. Min. 30 napot kell ugyanis együtt tölteniük a szabály szerint, szóval ha az egyik állat korábban érkezik a másiknál mondjuk 2 héttel, akkor ennyivel több időt fog eltölteni a karanténban; hiába jár le korábban az ideje, nem jöhet ki hamarabb a másiknál.

Mivel nekem 2 különböző országból jönnek, két külön import engedélyt kellett rájuk kérnem (magasabb összegért természetesen, mintha egy pályázat alatt futottak volna), és megosztott szállást sem kérhetek, mivel más országból, más exportőröktől jönnek. De nem is kértem volna, minimálisan olcsóbb csak, ha közös cellát kérek, és ugye korántsem biztos, hogy mindkét kutya minden eredménye tökéletes lenne és így tudnának ugyanazon a napon repülni.

Gond volt még, hogy az import kérelmen a microchip számon kívül meg kell adni a microchip gyártóját, típusát is - amiről nekem persze fogalmam sincs. 5 éve lettek a kutyák bechippezve, 15 számjegyű Európai szabványnak megfelelő chippel, és a neten rákeresve a microchip számokra, nem csak a magyar adatbázisban, de az európaiban is szerepelnek (microchip szám, név, fajta) A PetVetData-nak, ami a Magyar Állatorvosi Kamara állatnyilvántartó rendszere, írtam egy udvarias emailt, amiben vázoltam a helyzetet, és kérdeztem tőlük, hogy tudnám kideríteni a chip típusát. Ez vagy másfél hónapja volt, válasz persze azóta sem érkezett, mire is számítottam? Úgyhogy az import kérelmen a típusnál bejelöltem az "other ISO compatible" pontot, majd részleteztem, hogy a gyártóról ugyan fogalmam sincs, de 15 számjegyű EU szabvány chipek vannak csak forgalomban Mo-n, és eddig egyik Európai országban sem volt gond az állat microchipes beazonosítása. Elfogadták.

Az internetes felületen töltöttem ki az import engedély kérelmet (mert így kevésbé volt drága). A csatolmányokat viszont nem engedte feltölteni, tárhelyproblémákra hivatkozva. És ilyenkor persze visszadob az egésznek az elejére, írogathatod be elölről az összes adatot... Háromszor kicsinyítettem a doksikat, hátha az a baja, de sehogysem engedte. A végére már kezdtem elveszíteni a türelmemet. Emailben pályázni nem mertem, mert az ugye még drágább, úgyhogy dobtam nekik egy emailt, hogy nem megy a rendszerük, mi legyen. Szinte azonnal vissza is jött a válasz, amiben elnézést kértek a kapacitásproblémáik miatt, és megengedték, hogy a csatolmányokat emailben küldjem el. Elküldtem.
5 munkanapot kérnek a válaszra, de a 3. munkanap már válaszoltak is mindkét kérelmemre. Barkára megadták rögtön, de Arwennél kifogásolták, hogy a halálfölösleges RNATT declaration-t szerintük nem hatósági állatorvos pecsételte le Csehországban, úgyhogy kellett találni egy hatóságit és kitölteni egy új nyilatkozatot. Ezek után rögtön megadták.

Közben már elkezdtem körbenézni szállítmányozók terén is. Nagyon fontos az alapos tájékozódás, mert döbbenetes árkülönbségek vannak, hihetetlen lehúzások!
Több szállítmányozótól is kértem árajánlatot, összesen 4 országból, amiket most nem részleteznék, csak néhányat említek meg. Volt olyan szállítmányozó, aki nyilvánvalóan nem ismerte az ausztrál kiviteli szabályokat, különben nem hívta volna fel a figyelmem, hogy "érvényes állatútlevél szükséges majd az utazáshoz!" (hehh, ha csak ennyi kellene...), valamint a 3-4 nap tranzitidő, amit adtak, messze kimeríti az állatkínzás fogalmát, mivel a kutyának leplombált ketrecben kell utaznia, ahonnan az utazás végéig semmilyen körülmények között nem jöhet ki (1milla/kutya volt az ajánlat egyébként)
Magyarországon az Airmaxcargo adott viszonylag elfogadható ajánlatot (a 700ezer Ft/kutya ajánlatnak sajna örülni kell), és Magyarországról kaptam az összes árajánlat közül a legdrágábbat is: 5400 euro/kutya (ötezernégyszáz euro!!!). A kecsegtető ajánlatot adó MoveOneRelo bizonyára hiszi is, hogy ez az összeg teljesen reális és normális egyetlen, mindössze 23 kg-os kutya kihozatalára. Ausztriában az AnimalsFirst-nél Thomas-szal váltottam pár levelet; a fickó teljesen képben volt az ausztrál szabályokat illetően, már csak az árajánlatával volt gondom (4405 euro/kutya). Ebben persze benne van mindenféle kezelési költség, a hatósági állatorvos papírkitöltögetése, a ketrec leplombálásának költségei, maga a ketrec is.

A legfontosabb szerintem, hogy a választott szállítmányozó kooperatív legyen, valamint tisztában kell lennie az ausztrál előírásokkal és az exportot megelőző teendőkkel, követelményekkel. Bármilyen kis hiba, mulasztás is végzetes lehet, és a kutyát visszafordítják. Akinél nem érzem, hogy ott van a témában, az tök mindegy, milyen ajánlatot ad, nem bízom rá a kutyáimat.

Végül egyébként Prágából, az ATS-től kaptam a legjobb árajánlatot (1000 euro..., a Corean Airlines gépével), messze veri a többiekét. Bár rendszeresen szállítanak állatokat mindenfelé a világon, Ausztráliába ez lenne az első, állításuk szerint eddig még nem találkoztak olyannal, akinek volt mersze és kitartása végigcsinálni az ausztrál követelményeket.
A srác udvarias, mindig gyorsan, pontosan és időt nem sajnálva válaszol, valamint tökéletes az angolja is, úgyhogy mellette döntöttem. Plusz ha valamit esetleg elnézett, és a végén duplaannyiba kerülne a szállítás, mint amit az eredeti árajánlatban megadott, még akkor is bőven a többi ajánlaton belül vagyok.

Igenám, de az egyik kutya Magyarországon él. Direkt megkérdeztem a külföldi szállítmányozókat, hogy egészen biztosan nem gond-e, ha az utolsó állatorvosi dokumentumot (Veterinary Certificate B) más ország állatorvosa tölti ki (ilyenkor plombálják le a ketrecet is ugye, és a plomba számát rá kell írni a dokumentumra.) Egyértelműen azt mondták, hogy NEM gond, nyugodtan indíthatom a kutyát Bécsből, vagy Frankfurtból, vagy bármilyen EU országból, mivel ezek az országok ugyanolyan besorolásban vannak az ausztrálok szerint karanténilag, egyik sem veszélyesebb a másiknál, pont ugyanazok a szabályok érvényesek rájuk. Azt mondták, már többszázszor küldtek kutyát más országokból Au-ba, és higgyem el, hogy ennek ez a menete, nem lesz semmi gond.
Számomra is logikusnak tűnik egyébként: ugyan miért ne indíthatnám a kutyámat Bécsből, vagy Prágából? Nincsenek is országhatárok; ez csak egy apró technikai részlet, hogy a repülő a végén melyik városból száll fel. Na de mivel alapos vagyok, és elég nagy a tét, biztos ami biztos alapon rákérdeztem inkább az AQIS-nál is, hogy ugye akkor nem gond, ha a magyarországi kutyám Prágából indulna. Legnagyobb meglepetésemre a következő választ kaptam, ami úgy ahogy van, bullshit, pláne mivel én magam is ismerek több embert, aki Bécsből indította a kutyát Sydney-be és nem kellett hozzá külön pénzért külön nyomtatványokat kitölteni.

Dear Agnes

Thank you for your email.

First, you will need to verify that the official veterinarian in the Czech Republic is prepared to sign the Veterinary Certificate B for ‘Barka’, based on the results of the tests that were carried out in a laboratory outside the Czech Republic.

Then you will need to apply for an amendment to the IP09013204, in which the exporting country is Hungary. For this, you will need to complete the attached form and send it to AQIS with a payment of 150AUD. When AQIS receives the completed form with the scheduled fee, AQIS will amend the import permit. (Please note the amended import permit will have a different number).

As you are aware, if you send it from the Czech Republic “Barka’ will not meet the “Residency requirement” as per the import permit conditions. AQIS would consider issuing a ‘Certificate of Equivalence’ (C of E) to cover the residency requirement, however, you will need to apply for a C of E and a payment of 80AUD is applicable. A blank form is attached.

Hope this information is useful.

Kind regards


A bürokrácia iskolapéldája. Azért elismerésem: nem lehetett könnyű ennyire gyenge, erőltetett indokot találni arra, hogy még jobban lehúzhassanak. Ez azért már nekem is sok: ugyan miért ne tudna a cseh állatorvos véleményt alkotni a Magyarországon készült, hivatalos és angol nyelvű laboreredményekről? Amik ráadásul a betegségek latin nevét, meg a véreredményt tartalmazzák, számokkal. A cseh hatósági állatorvosnak annyi lesz a dolga, hogy leplombálja a ketrecet, leírja a plomba számát, meg láttamozza az (angol nyelvű!), már kitöltött export dokumentumokat, hogy az állat egészséges és felkészült az utazásra.
De nem, kérjek módosítást, aztán majd 150 dollárért elbírálják, meg még egy C of E dokumentumot is rámvágnak 80 dollárért, csak mert a magyar kutyám Prágából indulna. Röhej! Megtehetném persze, hogy szép kényelmesen Magyarországon, magyar hatósági állatorvos által plombáltatom le a ketrecet és láttamoztatom a dokumentumokat, aztán irány a kutyával a prágai reptér, de mivel eleve vagy 28 órát lesz egy lezárt ketrecben, nem tehetem meg vele, hogy ezt még min. 6-7 órával növelem. (azért írtam a "minimum" szót, mert ha a gép mondjuk délelőtt indul, az már gáz: hajnali 2-3 felé nyilvánvalóan egy magyar hatósági állatorvos sem fog a rendelkezésünkre állni, max előző nap...)

Hát itt tartok most, kénytelen leszek új import engedélyt kérni Barkára. Aztán ha megvan az új import engedély, akkor tudom majd befoglalni a szállásukat. Aztán jön a többi teendő persze...

9 megjegyzés:

Névtelen írta...

Nagyon drukkolunk, hogy minden rendben menjen Ervinnel és Barkával!

Taskóék

krisz írta...

Nekem az tetszik, hogy itt van kulon beach a kutyaknak. Korabban azt hittem hogy csak viccelnek az emberek, de nem, tenyleg van, azota mar tobbszor is jartam arra.:) (pl Brightonban eleg jo, dunes, sekely vizu es keritessel korbevett)

Névtelen írta...

1 éve...
Hiányoztok!!!
Beus

Névtelen írta...

hello... hapi blogging... have a nice day! just visiting here....

Cat(harine) írta...

Én már az elején elvesztettem a fonalat...

Molnár Ágnes írta...

Nagyon szurkolunk, hogy minél előbb veletek lehessenek,
Puszi
Ági,

Agi írta...

Köszi mindenkinek a hozzászólásokat!
Azon leszek, hogy Karácsonyra már kint legyenek a karanténból és együtt ünnepelhessünk :o)

Bátka Dávid írta...

Szia!

Ha még netán nem késő, és még él a blog, akkor kérlek írj a dacikoma@hotmail.com-ra, hogy a csehországi kiutaztatási buktatókról beszéljünk, ugyanis nálunk is most vált aktuálissá az ausztráliai kiutaztatás.

Előre is nagyon köszönöm!

Üdv,
Dávid

Agi írta...

Szia Dávid,

A prágai céget, aki nagyon olcsón és minden gond nélkül kihozta a kutyáimat és pár ismerősöm kedvenceit is; már nem tudom jó szívvel ajánlani sajnos, mert iszonyatos mértékben emelkedtek az árak. :(

A részleteket megírom emailben.
Üdv,
Ági